Určenie hrúbky betónu na príjazdovej ceste je dôležité nielen kvôli rozsahu práce, ktorú musíte vykonať, ale je to aj náročné pre peňaženku.
Ak konštrukcia nie je dostatočne hrubá, riziko poškodenia po použití sa výrazne zvyšuje a opravy sa často dajú vykonať len opätovným vybetónovaním po úplnom búraní.
Ak postavíte zbytočne hrubú konštrukciu, náklady na materiál a prácu budú také vysoké, že to bude zbytočné.
Pred začatím prác je preto dôležité zvážiť hrúbku betónu príjazdovej cesty a vrstvy pod ňou.
Pred plánovaním je dôležité určiť, ako stabilný má byť betón na zemi. Príjazdová cesta by sa nemala navrhovať na mäkkej, nestabilnej alebo podmáčanej pôde alebo na mäkkom, nestabilnom alebo podmáčanom íle, pretože bude mať krátku životnosť. Každá reťaz je taká silná, ako jej najslabší článok, takže aj keď na takejto pôde postavíte veľmi hrubý a pevný betón, časom zlyhá.
Ak je pôda vhodná na podopretie betónovej konštrukcie, potom je len potrebné určiť, aká intenzita a frekvencia premávky vozidiel je pravdepodobná.

Stretávam sa s dvoma extrémnymi postojmi:
- „Stačí 10 cm a je to v poriadku. Už som to robil, dal som do toho štvorku železa a 10 rokov po nej jazdia kombajny. Bez problému!“
- “ Bude na ňom parkovať Suzuki, ale my ho používame len raz týždenne. Preto som si myslel, že betón na príjazdovej ceste bude hrubý 20 cm, vystužený vrstvou 10-centimetrovej armovacej oceľovej siete a pod ňou 25 cm štrku.“
Problémom prvej možnosti je, že môže existovať dokonalá zhoda, ktorá skutočne funguje, ale šanca na to je dosť malá.
A druhá vec je, že na nej naozaj môžu jazdiť kombajny, ale nadrozmerná práca je veľmi drahá a dokonca znečisťuje životné prostredie.
Pri priemernej záťaži s 1-2 autami, ktoré sa pravidelne pohybujú denne, sa mnohokrát osvedčila nasledujúca schéma vrstvenia:
- 15 cm hrubý dôkladne zhutnený štrk alebo štrkové lôžko.
- 10 cm hrúbka príjazdovej cesty z betónu C25-30.
- Výstužná oceľová sieť 6x100x100
Namiesto výstužnej oceľovej siete môžete použiť aj statickú vláknitú výstuž ArmoTec v množstve 4 kg/m3, ktorá vám nielen ušetrí starosti s pletivom, ale aj výrazne zníži vaše náklady a zároveň poskytne oveľa odolnejší výsledok.
Tento príjazd môže niekedy využívať aj väčšie nákladné vozidlo.
Ak sa očakáva pravidelná premávka malých až stredných nákladných vozidiel, hrúbka betónu na príjazdovej ceste by mala byť 15 cm. V prípade premávky veľkých nákladných vozidiel a ťažkých mechanizmov sa hrúbka betónu zvyšuje na 20 cm a podsyp má hrúbku 20 až 25 cm.
Mnohí ľudia si myslia, že po získaní týchto informácií je výsledok zaručený, ale viac sa mýliť ani nemôžu.
Určenie správneho poradia vrstiev je jednou z najdôležitejších vecí pred betónovaním, ale nie jedinou.
Je potrebné venovať veľkú pozornosť
- správnemu zhutneniu podstielky,
- kvalitného betónu,
- správne umiestnenie výstužnej oceľovej siete – alebo jej nahradeniu makrovláknom ArmoTec,
- zhutnenie betónu a použitie superplastikátora Vip-Rex na dosiahnutie dokonale mrazuvzdorného betónu,
- a vytvrdzovanie betónu, ochrana pred vysychaním a zamrznutím.
Riziká po betonáži – ale dá sa im vyhnúť:
- trhliny spôsobené zmršťovaním betónu,
- trhliny a praskliny pri zaťažení,
- zmršťovacie trhliny, ktoré sa tvoria po čoraz väčších trhlinách,
- stvrdnutý betón nie je dostatočne odolný voči mrazu a rýchlo sa znehodnotí,
- sieťovina nie je na správnom mieste, takže začne korodovať a betón sa do troch rokov rozpadne,
- a mnoho ďalších.
Týmto rizikám sa dá predísť použitím statických makrovlákien ArmoTec namiesto výstužnej ocele.
Navyše to bude lacnejšie ako práca so železom. Nehovoriac o oveľa menších problémoch.
A ak použijete aj superplastikátor Vip-Rex, môžete mať superbetón, ktorý vám vydrží celý život.
Takýto výkon poskytuje kombinácia produktov ArmoTec a Vip-Rex:
- Vystužuje betón v 3 rozmeroch, v každom bode betónu. Sieť je len v jednej rovine.
- Znižuje zmršťovacie trhliny na nulu.
- Výrazne urýchľuje realizáciu. Dosiahne sa to nahradením pracovných postupov spojených s výstužnými oceľovými sieťami.
- Vďaka nemu je práca bezpečnejšia, pretože sa eliminujú nehody spôsobené používaním výstužnej ocele.
- Jednoduchá preprava. 500 kg výstužnej oceľovej siete možno nahradiť 25-50 kg ArmoTecu, ktorý dodá poštár namiesto nákladného auta.
- Práca s ním je jednoduchá. Jednoducho ho pridáte do miešačky na betón, žiadna preprava, žiadne balenie, žiadna montáž železa, žiadne problémy.
- Takmer nulové nároky na pracovnú silu
- Nepodlieha korózii. Jednou z najväčších nevýhod železobetónu je, že po určitom čase začne korodovať aj oceľ, ktorá je v betóne uzavretá, a to vplyvom kyselín. Malé mikrotrhliny v betóne sú vystavené pôsobeniu kyslíka a vlhkosti, ktoré začnú rozkladať celý betón. Systém ArmoTec to úplne eliminuje.
- Jednoduché vŕtanie do betónu vystuženého vláknami, žiadne zlomenie vrtáka.
- Oveľa lacnejšie ako výstužné oceľové pletivo
- Zanecháva oveľa menšiu ekologickú stopu. Jeho výroba a preprava predstavujú len zlomok vplyvu výstužnej ocele na životné prostredie. Okrem toho, ak ňou nahradíte oceľ, môžete znížiť množstvo protikorózneho náteru betónu, čím ďalej významne prispejete k ochrane životného prostredia. Ak vám záleží na životnom prostredí, toto je váš materiál.
- Najmenej 50 % betónových konštrukcií sa používa na ochranu betonárskej ocele pred koróziou. V prípade makrovlákien to nie je potrebné, takže množstvo betónu sa môže výrazne znížiť.
- jednoduchšie betónovanie
- hustejší betón, väčšia pevnosť
- zvýšená odolnosť proti opotrebovaniu
- dlhšia životnosť
- spotreba menšieho množstva vody
- menšie zmrštenie
- lepšia kvalita betónu
- menšie riziko poruchy betónu
- jednoduchšia práca
- menšia náchylnosť na praskanie
- zvýšená hydroizolácia
- lepšia odolnosť voči mrazu
- dlhší čas pokládky (betón na vás nevytvrdne)
- jednoduchšie vyhladzovanie
- lepší konečný výsledok
- menej následnej starostlivosti
Je pravda, že ste na túto stránku prišli kvôli hrúbke betónu na príjazdovej ceste, ale ak ste sa dostali až sem, viete teraz o betóne oveľa viac ako predtým a dokážete eliminovať 99 % potenciálnych rizík. Navyše budete bohatší, pretože budete betónovať lacnejšie ako ostatní 😃
Levente Siposs
odborník na renováciu
Odhodlaný zástanca trvalých riešení